W poszukiwaniu właściwej decyzji…
Nauczono cię jak myśleć, czy co myśleć…? Nie wiesz? Zatem wskażemy 3 powody dla których warto byś przeczytał raport Światowego Forum Ekonomicznego i The Boston Consulting Group.
Trzy powody…
- Jako rodzice i aktywni gracze rynkowi dostrzegamy od wielu lat, że tradycyjna edukacja ma ograniczenia,
a raport o jakim rozprawiamy wskazuje konkretnie gdzie one są i daje wskazania: co można poprawić systemowo lub co my możemy zrobić we własnym zakresie dla nas, naszych zespołów i naszych rodzin? - Wskazuje na istotną rolę i przewagi po stronie „osobistych wyróżników”, które nazwaliśmy po polsku kompetencjami emocjonalnymi. Raport zmusza do redefinicji: na czym polega rola rodzica i czym jest rola nauczyciela…?
- Odnosi się do wymagań obecnego i przyszłego rynku wobec edukacji, a nie edukacji wobec samej siebie
i swojej tradycji wykonawczej… Wskazuje na użyteczność edukacji teraz i w przyszłości, zatem jest materiałem dla każdego kto ma, lub planuje założyć rodzinę, a na pewno dla każdego kto odpowiada za innych ludzi.
Tuż, tuż… 6 kompetencji!
Umiejętność negocjacji i elastyczność były wysoko cenione na liście kompetencji w roku 2015, natomiast w 2020 podobno spadną na dół listy. Bo maszyny, posiadające backup w postaci masy danych, zaczną podejmować decyzje za nas… Badanie wykonane przez World Economic Forum w sprawie przyszłości oprogramowania i społeczeństwa wskazuje, że ludzie spodziewają się sztucznej inteligencji jako części zarządu firmy już od 2026 roku.
Jednocześnie, aktywne słuchanie, uważane dzisiaj za podstawową umiejętność, prawdopodobnie zniknie z top 10 kompetencji.
Top 6 kompetencji, które będą pożądane na rynku pracy już w 2020:
- Kompleksowe rozwiązywanie problemów.
- Krytyczne myślenie.
- Kreatywność/twórczość.
- Zarządzanie ludźmi.
- Koordynacja projektów z innymi.
- Inteligencja emocjonalna.
Krytyczne, przenikliwe myślenie – raport.
… kształcenie młodzieży i dorosłych w Polsce wciąż podlega reformom. Mimo to w procesie kształcenia wciąż zbyt mało nacisku kładzie się na kształtowanie kompetencji użytecznych rynkowo lub społecznie w XXI wieku. Użyteczna edukacja? Brzmi ciekawie, i co najważniejsze nie tylko brzmi, ale niesie za sobą konkretny zestaw umiejętności, który pozwala odnaleźć się w życiu osobistym, rodzinnym i zawodowym. Zatem spójrzmy krytycznie na sam raport:
Światowe Forum Ekonomiczne, we współpracy z The Boston Consulting Group, stworzyło użyteczny raport na temat kompetencji na miarę XXI wieku. Raport ten wskazuje, że trend rozwoju w szybko zmieniającym się, skoncentrowanym na technologii, świecie, wprawdzie bazuje na wiedzy i umiejętnościach techniczno-akademickich, ale przewagę buduje się poprzez wyróżniki osobiste, takie jak: inicjatywa, wytrwałość, ciekawość oraz świadomość kulturowo-społeczna…
Nad praktyczną adaptacją w/w raportu pracował z nami zespół krytycznych i przenikliwych, polskich praktyków, stanowiący trzon Rady Programowo-Naukowej naszego Centrum i Liceum LifeSkills:
Kompetencje XXI wieku według LifeSkills
Właściwie, to książka kucharska na przyszłość…
Dr n. med. Jarosław Sikora i Robert Krool
założyciele Fundacji LifeSkills – Centrum Kompetencji XXI wieku oraz prywatnego Liceum Ogólnokształcącego LifeSkills Nr 1 w centrum Warszawy.